„Królestwo” – KINO FAMILIJNE

Z okazji Światowego Dnia Ziemi przypadającego w tym roku w Wielkanoc 22 kwietnia Centrum Kultury Raszyn zaprasza na dokument pt. „Królestwo” /Les saisons/.

Reżyser: Jacques Perrin, Jacques Cluzaud
Kraj produkcji: Francja / Niemcy
Rok produkcji: 2015
Czas trwania: 97 min
Ograniczenie wiekowe: b.o.

Odkryjcie tajemnice puszczy!
Tysiące lat temu Europa pokryta był niekończącym się lasem, którym niepodzielnie rządziły żubry, lisy, wilki, łosie i jelenie. Ich królestwem była rozciągająca się przez cały kontynent prapuszcza, której serce tętniło w Puszczy Białowieskiej, dziś jedynym jej zachowanym fragmencie. W sercu pełnego tajemnic lasu rozgrywa się niesamowita opowieść o przyrodzie, tej najdzikszej i nietkniętej jeszcze ludzką ręką.
Królestwo zamyka słynny dokumentalno-przyrodniczy cykl Mikrokosmos i Makrokosmos. Tym razem twórcy zapraszają nas do niezwykłego świata prapuszczy, aby oczami jej mieszkańców odkryć przed nami historię natury, naszego kontynentu i człowieka od epoki lodowcowej do czasów współczesnych.
Zapierające dech w piersiach ujęcia zwierząt, fenomenalne obrazy przyrody i wyjątkowa rola Puszczy Białowieskiej, jedynego miejsca, które oddaje charakter lasu w postaci, w jakiej istniał tysiące lat temu – Królestwo to wspaniałe kinowe doświadczenie i niesamowita edukacyjna przygoda!

Jak zrobiono ten film ?!

Warto zwrócić uwagę na filmową stronę „Królestwa”. Jest pewnym paradoksem, że film wychwalający świat natury sam jest rezultatem niezwykle zaawansowanej techniki. Jest też gigantycznym przedsięwzięciem organizacyjnym, finansowym i przemysłowym: jego budżet wyniósł 26 milionów euro, a dziesięć ekip realizacyjnych zarejestrowało 500 godzin materiału w ciągu 18 miesięcy zdjęć kręconych w wielu krajach świata (w tym także w Puszczy Białowieskiej).

Podobny paradoks dotyczy kwestii realizacyjnych. Im bliżej przyrody starają się być obserwatorzy, tym bardziej potrzebują specjalistycznego oprzyrządowania. Przykładowo, z reguły filmy przyrodnicze kręcone są obiektywami o długich ogniskowych, działającymi jak lornetka. Dzięki temu realizator może rejestrować zwierzęta z dużej odległości, zaś obiektyw przybliża obraz, tak że można zobaczyć szczegóły. Taki sposób filmowania ma jednak wady: obiektywy długoogniskowe zniekształcają obraz, spłaszczając jego głębię, i wyraźnie odróżniając obiekt od tła, które pozostaje rozmyte i niewyraźne. Świat przez nie widziany jest więc inny od tego, który postrzegamy okiem nieuzbrojonym. Z tego powodu twórcy „Królestwa” zrezygnowali z obiektywów długoogniskowych. To jednak wymagało zbliżenia się do filmowanych obiektów. Po pierwsze, trzeba było ostatecznie porzucić myśl o użyciu kamery tradycyjnej — dużej, ciężkiej i głośnej — i zastąpić ją cyfrową, choć Jacques Perrin i Jacques Cluzaud byli przywiązani do dawnej techniki, za pomocą której realizowali wcześniejsze filmy. Trzeba było także rozwiązać problem zamocowania kamery. Do ujęć statycznych posłużono się specjalnym, zdalnie sterowanym niewielkim kranem (wysięgnikiem), za pomocą którego można było dopasowywać ustawienie kamery do pozycji filmowanych zwierząt. Dużo trudniejsze były ujęcia dynamiczne; skonstruowano do nich specjalny pojazd terenowy, który mógł poruszać się po lesie z dużą prędkością, wioząc operatora filmującego na przykład galopujące konie.


30 kwietnia (wtorek) godz. 18:30 – seans familijny
Centrum Kultury Raszyn
Al. Krakowska 29A

WSTĘP WOLNY !

 

#d7151a
Change this in Theme Options