Qlturalne Kino CKR

Qlturalne KINO CKR logo

Centrum Kultury Raszyn zaprasza na film biograficzny pt. „Ikar. Legenda Mietka Kosza”

Reżyseria: Maciej Pieprzyca
Obsada: Dawid Ogrodnik, Piotr Adamczyk, Mikołaj Chroboczek, Wiktoria Gorodeckaja, Jowita Budnik
Kraj produkcji: Polska
Rok produkcji: 2019
Czas trwania: 119 min.
Ograniczenie wiekowe: 12+
Dystrybutor: Next Film

Film obsypany nagrodami, m.in.:

Złote Lwy 2019
Srebrne Lwy – Maciej Pieprzyca, Maria Gołoś, Renata Czarnkowska-Listoś
Złote Lwy – Najlepsza pierwszoplanowa rola męska – Dawid Ogrodnik
Złote Lwy – Najlepsza charakteryzacja – Jolanta Dańda
Złote Lwy – Najlepsza muzyka – Leszek Możdżer
Złote Lwy – Najlepsze kostiumy – Agata Culak
Złote Lwy – Najlepsze zdjęcia – Witold Płóciennik
Złoty Klakier – Nagroda publiczności dla najdłużej oklaskiwanego filmu – Maciej Pieprzyca

„Ikar. Legenda Mietka Kosza” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia niewidomego geniusza fortepianu. Mietek (Dawid Ogrodnik) jako dziecko traci wzrok. Jego matka (Jowita Budnik), oddaje go pod opiekę sióstr zakonnych w Laskach. W ośrodku dla niewidomych chłopiec odkrywa, że muzyka może stać się dla niego sposobem, by na nowo widzieć i opowiadać świat. Mietek zostaje świetnym pianistą klasycznym. Jednak, gdy odkrywa jazz – ma już tylko jeden cel: zostać najlepszym pianistą jazzowym w Polsce. Odnosi coraz większe sukcesy, nie tylko w kraju, ale i na świecie. Wygrywa prestiżowy Montreux Jazz Festival. W jego życiu niespodziewanie pojawia się charyzmatyczna wokalistka Zuza (Justyna Wasilewska). To spotkanie zmieni jego życie.

Mieczysław Kosz urodził się 10 lutego 1944 roku w trudny, wojenny czas na Roztoczu, we wsi Antoniówka nieopodal Tomaszowa Lubelskiego. Był jedynym dzieckiem Stanisława i Agaty, przez ojca niechcianym i niekochanym. Zaczął życie od doświadczenia ubóstwa – w jednym pomieszczeniu gnieździło się 16 osób: oprócz Kosza i jego rodziców mieszkali tam brat matki i szwagier z rodzinami – a później było jeszcze gorzej. Zachorował, prawdopodobnie na jaskrę, ale nie było możliwości natychmiastowego leczenia, więc pomoc medyczną otrzymał za późno. Jako pięciolatek trafił do ośrodka dla niewidomych w Laskach, gdzie zwrócił uwagę wychowawców szczególnym wyczuleniem na dźwięki: na spacerach wsłuchiwał się w rezonujące słupy telegraficzne. Gdy miał osiem lat, trafił do podstawowej szkoły muzycznej dla niewidomych przy ul. Józefińskiej, gdzie jego talent mógł się wreszcie rozwinąć. Ray Charles miał cztery, może pięć lat, kiedy jaskra zabrała mu wzrok. Rodzice nie mieli ani umiejętności, ani możliwości, by zapewnić mu w domu odpowiednią opiekę, więc trafił do szkoły dla ociemniałych i niesłyszących w St. Augustine na Florydzie. Niewiele później rodzice zmarli, a Ray w dorosłość wkraczał biedny i głodny. Z Mieczysławem Koszem łączy go jednak nie tylko doświadczenie niepełnosprawności i pustych kieszeni, lecz także to, że obaj w muzyce znaleźli sposób na opisanie świata, zarówno zewnętrznego, jak i własnego, przesyconego melancholią i bólem. Obaj za nic mieli stylistyczne granice – swobodnie poruszali się pomiędzy gatunkami i epokami. Ray Charles grał jazz, bluesa, soul, country i wszystko, co pomiędzy, ale znał również klasyków. Z kolei unikalny, urzekający wrażliwością i spokojem styl Mieczysława Kosza wykuwał się z fascynacji zarówno polską muzyką ludową, jak i twórczością Chopina, ale też – co oczywiste – nowoczesnym jazzem z Ameryki, z Billem Evansem na czele. Znana jest anegdota z życia Raya Charlesa – wówczas już żyjącego w dostatku człowieka sukcesu – którego pilot prywatnego odrzutowca zapraszał do kokpitu i uczył pilotowania samolotu. Mieczysław Kosz też marzył o lataniu. Kiedy za dużo wypił (skłonność do używek to kolejna wspólna cecha obu panów), mówił znajomym, że jest ptakiem, że będzie fruwał. Ku ich przerażeniu podchodził do okna i niebezpiecznie się wychylał…

nextfilm1

16 czerwca (wtorek) godz. 19:00
Centrum Kultury Raszyn
Al. Krakowska 29A

WSTĘP WOLNY ! z zachowaniem reżimu sanitarnego – szczegóły opublikujemy w osobnym komunikacie

 

#d7151a
Change this in Theme Options